vrijdag 2 december 2011

Avontura grande = muitas avonturas pequenas


Gezien het gemak waarmee ik hier even een berichtje kan plaatsen (de familie waar ik logeer heeft 2 laptops met internet) en de wetenschap dat er allicht enkele nieuwsgierigen onder jullie zijn die het zeer op prijs stellen als ik nu al wat van me laat horen, heb ik besloten nu even wat kleine wapenfeitjes te berde te brengen.

Mijn eerste kleine avontuur was vanmiddag, in shirt, jeans en schoenen, wandelde ik alleen door het centrum. Van mijn geweldige gastvrouw mocht ik geen slippers aan, want alleen toeristen dragen slippers. Aldaar werd mij wonderbaarlijk genoeg de weg gevraagd door iemand die er zelf behoorlijk braziliaans uitzag. Jullie kunnen je vast voorstellen hoe stoer ik me op dat moment voelde. Het lijkt misschien logischer om je vrij nietig te voelen in een stad met 6 miljoen mensen en veel enorme gebouwen, maar ik moet zeggen dat een zeker gevoel van stoerheid toch overheerst.

Qua taal vermoed ik dat het vrij snel zal gaan. Het advies van een van jullie om na mijn vlucht gewoon even lekker engels te praten, omdat het anders misschien frustrerend zou zijn om zo vermoeid niet uit je worden te kunnen komen, kon niet opgevolgd worden. Portugees is de voertaal en mensen hebben hier helemaal niet de neiging om direct over te schakelen naar Engels wanneer ze merken dat je de taal niet echt meester bent. Maar simpele dingen verstaan ging en gaat eigenlijk verbazingwekkend goed. Alhoewel.. mijn eerste hap vlees heb ik al binnen. Schijnbaar snappen mensen alguma coisa sem carne (iets zonder vlees) toch niet helemaal. Gelukkig ging het bij de tweede poging wel net goed.

Een laatste wat ik jullie nog even wil meegeven dat men mij meerdere malen op het hart heeft gedrukt dat Rio echt niet zo gevaarlijk is als men als gedacht wordt, maar dat je je gewoon aan de regels moet houden. Ben ik even blij dat ik iemand heb die mij deze regels wil uitleggen anders was ik toch mooi op mijn slippers gegaan. Daarnaast moet ik zeggen dat er hier in Rio (hier in Rio, wauw) een goede sfeer hangt. Ik zie het wel zitten hier! Maar eerst... Itacare en Salvador!

4 opmerkingen:

  1. Oh, ziet er prachtig uit, Salvador! Heerlijk strand en palmbomen enzo. Haha, ja... dat van die slippers kan ik me goed voorstellen. Gelukkig dat je tweede maaltijd wel NET goed ging, maar dat zul je vast nog vaker krijgen... Het ging in ieder geval wel GOED!

    Mooi om te horen dat je goed bent aangekomen.
    Veel plezier verder.

    Alok

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt vet gaaf joh! Zo te horen doe je het al heel goed daar in een miljoenenstad ;)

    Groetjes, Daan

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zie het al, dat komt helemaal goed. De beste manier om aan te passen, gewoon de locals nadoen.

    Dat van die slippers is hier in Guatemala ook zo trouwens. Een collega vroeg me een keer of in Europa iedereen altijd op slippers loopt ofzo, haha. De locals doen alleen op het strand slippers aan :-)

    Succes en kus!
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen